Unikt säkerhetspaket ingår i abonnemanget
Så anmäler du nätkränkning eller ID-stöld
Anmälan av nätkränkning, ID-stöld eller kapning av betalkort görs till vår samarbetspartner Help Försäkring.
Öppettider: måndag - torsdag kl 9 - 17, fredag 9 - 16.
Ring 0771-985 200 eller mejla info@helpforsakring.se
Help har också kundportalen Min sida där du kan följa ditt ärende, ladda upp bevis och kommunicera med din jurist.
Det här händer efter anmälan
När du anmäler någon typ av nätkränkning, ID-stöld eller kapning av betal- och kreditkort via Help Försäkring får du svar samma dag eller senast på morgonen nästa arbetsdag. Du får hjälp och rådgivning av en jurist som följer just ditt ärende, hela vägen fram till rättegång om så skulle behövas.
Vanliga frågor om säkerhetspaketet i våra mobilabonnemang
-
I försäkringen ingår:
- 5 timmar kostnadsfri juridisk rådgivning per år
- Ersättning för psykologhjälp upp till 5 000 kr
- Ersättning för förlorad arbetsinkomst upp till 5 000 kr
- Ersättning för rättegångskostnader vid rättstvister upp till 200 000 kr
-
Vårt säkerhetspaket ingår i alla nya och befintliga mobilabonnemang oavsett när de tecknats, med undantag för försäkringen som ger hjälp vid nätkränkning. Försäkringen ingår i alla mobilabonnemang tecknade efter 2022-05-18. Om du tecknade ditt mobilabonnemang innan det så kan du enkelt byta till något av våra uppdaterade abonnemang för att få hjälp vid nätkränkning inkluderat. Försäkringen gäller den som har abonnemanget och om ni är flera som delar på Telenor Familj så gäller den er alla.
Här kan du läsa fullständiga villkor för försäkringen vid nätkränkning.
-
Utöver säkerhetstjänsterna som ingår i alla abonnemang får du som har abonnemanget Obegränsat Plus också skärmförsäkring, ID-försäkring och utökat rättsskydd.
-
Aktivera på mobilen
Spärren är aktiverad i alla våra mobilabonnemang från start. Har du stängt av den slår du på den igen i Mitt Telenor här på webben. Klicka dig vidare till Abonnemang och sedan till Inställningar och betaltjänster. Eller gå in i appen och välj Abonnemang och sedan Inställningar.
Spärren av skadliga sidor ingår även i våra bredbandsabonnemang. Se hur du aktiverar den här.
-
Vi rekommenderar att du alltid har spärren påslagen, för din egen säkerhet. Väljer du ändå att stänga av den kan du göra det i Mitt Telenor här på webben under Abonnemang och Inställningar och betaltjänster eller i appen under Abonnemang och Inställningar.
Spärren av skadliga sidor ingår även i våra bredbandsabonnemang. Se hur du stänger av den här.
-
Det snabbaste sättet är att stänga av spärren och sedan besöka sidan igen. Du stänger av i Mitt Telenor här på webben under Abonnemang och Inställningar och betaltjänster eller i appen under Abonnemang och Inställningar. Kom ihåg att sätta på spärren igen efteråt.
-
Spärren fungerar med Telenors mobilnät och fiberbredband. Utöver det fungerar den också i följande öppna nät: Bollnäs Energi, Open Universe, Halmstads Stadsnät, Global Connect, iTUX, Karlskoga Stadsnät, Kungälv Energi, Kurbit, Landskrona Energi, MKB Net, MittNät, Open Infra, Trollhättan Energi, Servanet, SSAB, Utsikt Bredband, Varberg Energi och Wexnet.D.
-
Ja, om du använder dig av Telenors bredbandstjänster där tjänsten Nätskydd alltid ingår. Läs mer om tjänsten här.
Vill du ha ett utökat skydd rekommenderar vi att du skaffar Surfa säkert. Läs mer om det här.
-
Nej, VPN slår ut spärren, som då slutar fungera.
-
Nej, filtret stoppar bara sms som skickas via mobilnätet.
-
Det styr du enkelt direkt i appen Mitt Telenor. Klicka på kostnadskontroll och gå vidare för att göra de val som passar dig.